torstai 24. syyskuuta 2015

Erityispedagogiikan perusopinnot ja erityispotilas

Nyt kirjoitankin aiheesta, joka on pitkälti ollut syynä siihen, ettei tälle blogille ole tahtonut jäädä aikaan.Tuossa syyskuun alkupuolen alkupuolella starttasivat erityispedagogiikan perusopintoni, jotka siis kuuluvat sivuaineopintoihini. Opinnot ovat luonteeltaan pääasiassa verkko- ja etäopintoja.

Nyt ensimmäisellä, eli peruskurssilla olen tutustunut sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädääntöön, etsimällä finlex-tietokannasta seuraavat tiedot:
  1. Miten Varhaiskasvatuslaki määrittelee erityisen tuen järjestämisen päivähoidossa?
  2. Millä tavoin lasta kuullaan lastensuojeluun liittyvien toimenpiteiden yhteydessä?
  3. Miten lapsen sijaishuolto järjestetään?
  4. Koulukoti (kenelle, miksi, toiminta)
  5. Mitä tarkoitetaan tehostetulla ja erityisellä tuella? Millä tavoin niitä toteutetaan?
  6. Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS)
  7. Mitä oppilashuoltolaissa tarkoitetaan yksilökohtaisella ja yhteisöllisellä oppilashuollolla?
  8. Millaisia kurinpidollisia valtuuksia opettajalla on lain mukaan koululuokassa?
  9. Miksi erityispedagogiikan yhteydessä on tunnettava sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö?
Esimerkiksi kohtaan 8. muotoilin vastauksen lain pohjalta näin:
Opettajan kurinpidollisiin valtuuksiin koululuokassa kuuluvat mahdollisuus määrätä häiritsevästi tai muuten vilpillisesti käyttäytyvä oppilas enintään kahden tunnin mittaiseen jälki-istuntoon tai antaa tälle kirjallinen varoitus. Jos oppilaan tekemä rikkomus on vakava, tai jos hän jatkaa epäasiallista käytöstään vielä jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen saatuaankin, voidaan oppilas erottaa koulusta enintään kolmeksi kuukaudeksi. Häiritsevä oppilas voidaan poistaa luokasta tai koulun tilaisuudesta jäljellä olevan oppitunnin ajaksi (poikkeuksellisesti myös loppupäivän ajaksi, jos oppilas on vaaraksi muille). Oppilas, jolla on läksyt tekemättä, voidaan määrätä päivänpäätteeksi tekemään tehtäviään valvonnan alaisena enintään tunniksi kerrallaan. (Perusopetuslaki 36 § (13.6.2003/477)


Olen seurannut parin viikon aikana yhteensä reilut 15 tuntia verkkoluentoja, joiden aihepiireinä on ollut mm.: erityispedagogiikka tieteenä, erityisopetuksen juuret, varhaiserityiskasvatus, peruskoulun erityisopetus, oppilashuolto, ammatillinen erityisopetus, ADHD & ADD & dysleksia.

Peruskurssiin kuuluu olennaisena osana myös konkreettinen tutustuminen erilaisiin erityiskasvatuksen toimipaikkoihin. Olen haastatellut kouluni laaja-alaista erityisopettajaa, joka on aiemmin toiminut myös syvästi kehitysvammaisten opettajana. Sain siis kuulla laaja-alaisen erityisopettajan työstä ja vähän siitä, millaista on syvästi kehitysvammaisten opetus.Vierailin tällä viikolla myös kotikuntani yläkoulun pienluokassa ja erityisnuorisokodissa. Vierailukäyntejä tulee tehdä ainakin neljä, ja vierailupaikkojen on oltava erilaisia. Ainakin yksi vierailukäynti uupuu siis vielä. Harkitsen, että menisin kuuntelemaan lokakuun alussa yleistötilaisuutta puhevammaisuudesta.

Parin kolmen viikon päästä olisi ensimmäinen verkkotentti mahdollisuus. Tenttiä varten luettavana on kaksi kirjaa, jotka kummatkin tentitään erikseen monivalintatentteinä. Luennoista tulee myös oma pikkutarkka tenttinsä, jossa vastataan kuuten kysymykseen. Koska verkkotentissä saa tietysti olla kaikki kirjat yms. käytössä, on oletettavissa haasteellinen tentti. Verkkotentit ovat itselleni uusi työmuoto, tämä taitaa olla vasta toinen verkkotenttini.

Erityispedagogiikan opinnot ovat tähän asti vaikuttaneet järkeviltä, mielenkiintoisilta ja hyvin suunnitelluilta (kaikkien yliopistokurssien kohdalla en voi sanoa samaa). Koen erityispedagogiikan opinnot tärkeiksi, koska tulevassa työssäni kotitalousopettajana tulen kohtaamaan varmasti paljon erityisoppilas-statuksen oppilaita, sillä esimerkiksi kaikki pienluokalla opiskelevat (ainakin siinä koulussa missä vierailin) ovat valinnaisaineisssaan yleisopetuksen ryhmissä.

Tämä tällä erää näistä erityispedagogiikan opinnoista :)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nyt lähden tästä hoivaamaan yhtä erityispotilasta, 14-vuotiasta Dalsku-kisuani, joka on tänään satuttanut takatassunsa (mitään konkreettista haavaa ei näy) jossain ja ontuu sitä ikävästi :( Luulen, että selvitään kuitenkin ilman eläinlääkäriä, ja hyvä niin - 15km matka eläinlääkäriin autossa osittain kuoppaisia ja mutkaisia hiekkateitä ajaen on tuon kissan pahin painajainen ja saa aikaan hirveän maukumisen ja häkissä ahdistuneena pyörimisen. Eli jospa tässä pärjäiltäisiin ainakin alkuun kotikonstein. Lääkäriin tietysti sitten jos tassu ei lähde toipumaan. Tänään potilas oli ainakin mielissään tekemästäni pehmeästä petipaikasta ja suoraan kädestä syöttämistäni katkaravuista. Tuossa tuo potilas nukkuu onneksi aika tyytyväisen oloisena :)



Erityisterkuin Sini

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti